Poniżej przedstawiam krótki poradnik montażu suportu i mechanizmu korbowego typu Sram GXP, w rowerze szosowym ze standardową, gwintowaną mufą typu angielskiego (BSA), o szerokości 68mm.

Na początek mała uwaga: przed montażem jakiegokolwiek suportu z „miskami zewnętrznymi” np: Shimano Hollowtech 2, Sram GXP, FSA MegaExo itp. wskazane jest frezowanie czoła mufy suportu, które ma na celu zapewnienie równoległości obydwu misek suportu, co w znacznym stopniu przekłada się na żywotność łożysk mechanizmu korbowego.

Potrzebne narzędzia: 

  • klucz do suportów z łożyskami zewnętrznymi, np. Park Tool BBT-9
  • Klucz imbusowy 8mm z długą rączką
  •  Pasta montażowa i/lub smar łożyskowy

Zalecane jest również posiadanie klucza dynamometrycznego z pomiarem dla gwintów normalnych oraz lewych i zakresem przynajmniej do 60Nm. Jednakże zastosowanie powyższego klucza w tym poradniku celowo pomijam, ze względu na to iż mało kto posiada w domu takowy. Ostatecznie, po montażu, można udać się do dobrego serwisu rowerowego, który za niewielką opłatą skontroluje moment dokręcenia naszej korby.

Dodatkowo w celu wyeliminowania częstej przypadłości suportów GXP, opisanej przeze mnie jakiś czas temu: Suport GXP czyli – bez gumy nie ma jazdy 🙂 dobrze jest zaopatrzyć się w podkładkę sprężynową stosowaną w suportach Sram GXP Presfit lub gruby oring o średnicy wewnęrznej 22-24mm i grubości około 4mm (ewentualnie dwa cieńsze oringi).

Montaż suportu i mechanizmu korbowego:

*klikając na zdjęcie przechodzimy do galerii z opisami poszczególnych czynności.
Reklamy