Wymianę oleju smarującego w widelcu Lefty Hybrid (czyli rocznik 2013 i nowsze) powinno się przeprowadzać co ok.100 godzin pracy widelca. Według producenta, czynność tę należy wykonać w autoryzowanym serwisie. Według mnie, każda, średnio uzdolniona technicznie osoba poradzi sobie z tym zadaniem bez większego problemu.

Według mnie, poniższy serwis należy wykonać również na fabrycznie nowym widelcu, dlaczego tak myślę? Dowiesz się poniżej 🙂

Potrzebne narzędzia i płyny:

Zestaw serwisowy R.S.P Lefty Service Kit lub 50ml odtłuszczacza rowerowego i 10ml oleju 20WT

Smar 

Klucz do suportu Shimano HTII 

Woreczek foliowy, ręcznik papierowy, taśma samozaciskowa – zip

Zestaw serwisowy R.S.P wygląda tak:

IMAG0774

Opis czynności (na podstawie fotografii):

IMAG0798
Spuszczamy powietrze z widelca, wentyl znajduje się na spodzie goleni dolnej, warto trzymać szmatkę/ręcznik papierowy przy wentylku, podczas spuszczania powietrza może wytrysnąć trochę oleju z komory powietrznej.
IMAG0794
Odkręcamy nakrętkę (top cap) przy pomocy klucza do suportów HTII, robimy to ostrożnie, tak żeby klucz się nam nie ześlizgnął i nie porysował/uszkodził wielowypustu nakrętki, gwint normalny.
IMAG0793
Zdejmujemy nakrętkę.
IMAG0790
Wciskamy lekko widelec i zdejmujemy półpierścienie ustalające z górnej części tłumika, należy zapamiętać jak są ułożone – węższą częścią do dołu.
IMAG0776
Wlewamy około 50 ml odtłuszczacza rowerowego.
IMAG0778
Następnie poruszamy widelcem w dół…
IMAG0777
…i w górę, kilkanaście razy, żeby dobrze wypłukać stary olej ( i nie tylko 🙂 ) z łożysk igiełkowych i ślizgu teleskopu.
IMAG0780
Następnie owijamy górę widelca papierem
IMAG0781
i na to zakładamy woreczek foliowy ( tylko nie dziurawy 🙂 ), mocujemy go zipem.
IMAG0782
Odwracamy rower do góry kołami, używamy do tego celu statywu serwisowego albo stawiamy rower na kartonach, klockach drewnianych etc. Roweru nie możemy postawić bezpośrednio na podłodze. Czekamy kilkanaście minut aż cały odtłuszczacz wypłynie z widelca.
IMAG0783
Jak widać po kolorze odtłuszczacza, widelec nie był zbyt czysty w środku 🙂 Ale prawdziwy problem znajduje się na zdjęciu poniżej…
IMAG0784
…OPIŁKI METALU!!!, pozostałe po procesie produkcyjnym, jak widać producent, dziwnym cudem nie potrafi dokładnie wyczyścić elementów widelca przed montażem w fabryce 🙂 Nie jest to pojedynczy przypadek niestety.
IMAG0787
Kolejny opiłek, jest ich całkiem sporo, dlatego właśnie polecam serwis nowego widelca, sam proces płukania należałoby przeprowadzić kilkakrotnie.
IMAG0788
Po płukaniu odwracamy rower do normalnej pozycji i wycieramy resztki odtłuszczacza z górnej części tłumika.
IMAG0789
Następnie wlewamy 10 ml oleju smarującego.
IMAG0790
Smarujemy rowek w którym osadzone są półpierścienie ustalające i zakładamy je z powrotem na swoje miejsce – węższą częścią do dołu.
IMAG0791
Rozprostowujemy widelec, tak żeby półpierścienie osiadły na swoje miejsce, dokładamy smaru, poprawi to uszczelnienie teleskopu.
IMAG0792
Zakładamy top cap, uważamy na o-ring w nakrętce, wcześniej pokrywamy go cienką warstwą smaru.
IMAG0795
Z wyczuciem dokręcamy nakrętkę (ok. 20Nm) kluczem HTII.
IMAG0797
Pompujemy widelec i…

  Serwis zakończony 🙂

A dla ciekawskich, tak wygląda kompletny tłumik wraz z systemem Solo Air Rock Shox-a:

IMAG0747

IMAG0749

IMAG0820