W poniższym tutorialu pokażę w skrócie montaż elektronicznej grupy szosowej Shimano Ultegra 6770 Di2

Opis dotyczy systemu Shimano Di2, montaż, a szczególnie sposób regulacji grup Campagnolo EPS różni się znacznie od konkurencji i nie będzie tutaj poruszany.

Wszystkie zdjęcia i opisy na tej stronie są moją własnością, proszę nie kopiować bez mojej zgody.

DSC_0198

Pacjent: Basso Diamante 58cm (na zdjęciu już po instalacji Di2)

UWAGA: Wszelkie zmiany w strukturze ramy powodują unieważnienie gwarancji. Jeżeli twoja rama jest jeszcze w okresie gwarancyjnym skontaktuj się z producentem w celu uzyskania informacji na temat możliwości wewnętrznego montażu przewodów. Z tego co wiem niektóre marki udzielają instrukcji montażu grup elektrycznych w swoich ramach, np. Cervelo. Jeżeli nie chcesz naruszać zasad gwarancyjnych pozostaje ci montaż przewodów na zewnątrz ramy. W tym poradniku przedstawiony jest montaż wewnętrzny przewodów, oraz sposób przygotowania ramy do tego montażu. Pamiętaj że ingerencję w strukturę ramy przeprowadzasz na własną odpowiedzialność, autor nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie błędy i zniszczenia wynikłe z nieprawidłowego przeprowadzenia czynności przygotowawczych i instalacyjnych.

1. Przygotowanie ramy

Przygotowanie ramy do montażu wewnętrznie prowadzonych przewodów będzie się różniło w zależności od producenta i modelu ramy. Niektóre modele jak np. Pinarello Dogma 65.1, Look 695 czy Cannondale Synapse 2014 są fabrycznie przygotowane do montażu tak grup mechanicznych jak elektronicznych, całość przygotowań w takim przypadku sprowadza się do zaopatrzenia  w odpowiednie przelotki i zaślepki, jeżeli ktoś kupuje nową ramę to wszystkie te elementy znajdują się w zestawie. W chwili obecnej najbardziej popularne są grupy z baterią montowaną wewnątrz ramy, najczęściej w sztycy podsiodłowej, w takim przypadku należy zaopatrzyć się w specjalne uchwyty lub sztyce fabrycznie przystosowane do montażu wewnętrznej baterii. Sam montaż takiej grupy różni się tylko nieznacznie od pokazanego w tym tutorialu, w razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt

Poniższy opis pokazany będzie na przykładzie ramy Basso Diamante 2012 która fabrycznie nie została przygotowana do wewnętrznego montażu Di2

Narzędzia potrzebne do instalacji grupy Di2:

Klucze imbusowe 5 i 2mm
Linka przerzutkowa z końcówką oszlifowaną do ok 3mm. 
Drut, miekki o średnicy ok 2mm
Wiertarka i wiertło 6mm
Szeroka taśma maskująca, pilnik okrągły o średnicy mniejszej niż 5mm
Dremel z końcówkami do frezowania (opcjonalnie – zależy od ramy)
Taśmy samozaciskowe (zipy) (opcjonalnie, jeżeli nie ma komplecie)
Lakier zaprawkowy w kolorze ramy.

Miejsca wiercenia otworów w ramie zabezpieczamy taśmą maskującą, w klasycznych ramach i grupie z zewnętrzną baterią potrzebujemy 4 otworów, w pobliżu główki ramy, między otworami montażowymi koszyka bidonu (lub niżej jak w moim przypadku), w okolicy haka / obejmy przerzutki przedniej oraz na prawych dolnych widełkach tylnych w pobliżu przerzutki tylnej.

DSC_05

Wiercenie otworu na kabel przerzutki przedniej. Wiertło 6mm. Miejsce wiercenia zabezpieczamy taśmą maskującą.

DSC_06

Miejsce na otwór dla kabla zasilającego od baterii.

DSC_08

Otwór na kabel przerzutki tylnej.

DSC_09

Wiercenie otworu w przelotce główki ramy na kabel łącznika A

DSC_07

Wywiercone otwory należy delikatnie oszlifować, najlepiej okrągłym pilniczkiem do metalu. Następnie otwory zabezpieczamy lakierem zaprawkowym.

DSC_02

Otwór w mufie suportu, przez który przeciągniemy kable do: manetek, przerzutki przedniej i baterii oraz łącznik B kabli.

DSC_03

W tym miejscu musiałem zrobić otwór na kabel do przerzutki tylnej. W niektórych ramach jest tam fabryczny otwór, w tej nie było.

DSC_04

Otwór zrobiony przy pomocy dremla i końcówki frezującej. Musiałem uważać żeby „przebić” się we właściwym miejscu, nie uszkadzając ścianek bocznych tylnego trójkąta, otwór należało oszlifować tak żeby nie było ostrych krawędzi, które mogłyby uszkodzić kabel.

Po wywierceniu, oszlifowaniu i zabezpieczeniu wszystkich otworów lakierem zaprawkowym, proces przygotowawczy ramy do montażu mamy zakończony. Pora na montaż 🙂

2. Montaż komponentów

Montaż i regulacja Di2 jest czynnością stosunkowo prostą, najwięcej czasu zajmuje instalacja przewodów wewnątrz ramy, czasami brakuje miejsca lub wewnątrz ramy znajdują się pozostałości po procesie produkcyjnym utrudniające przeciąganie przewodów. W momencie robienia zdjęć do tego poradnika (luty 2013) nie było dostępnych narzędzi usprawniających proces montażu, dlatego stosowałem do tego celu miękki drut (który przeprowadzałem przez otwory w ramie, drutem łatwiej manewrować wewnątrz ramy) oraz linkę przerzutkową z oszlifowaną końcówką. W chwili obecnej dostępny jest zestaw Park Tool IR-1 pomagający w całej operacji.

DSC_015

Wszystkie elementy systemu podłączone „na pająka”, w ten sposób możemy sprawdzić czy wszystko jest sprawne 🙂

DSC_010

Przewody elektryczne dostępne są w wielu długościach, dobieranych do wielkości ramy i sposobu montażu. W tym przypadku użyte zostały przewody o długościach: 55cm – do przerzutki tylnej, 2 szt. po 30cm do przerzutki przedniej i baterii oraz 75 cm do łącznika manetek.

DSC_016

Sposób na przeciąganie przewodów wewnątrz ramy, drut i linka przerzutkowa.

DSC_017

W związku z tym że otwory w ramie mają średnicę 6mm, szlifujemy główkę linki przerzutkowej tak aby weszła we wtyczkę przewodu.

DSC_018

Całość owijamy szeroką taśmą maskującą, używamy niewielkiej ilości taśmy, tak żeby średnica łączenia nie przekroczyła 6mm. Następnie przeciągamy wszystkie kable przez ramę.

DSC_019

Na kablu łączącym łącznik A z łącznikiem B zaciskamy kilka opasek samozaciskowych (zipów), ma to na celu „wyciszenie” kabla – nie będzie nam się obijał wewnątrz ramy 🙂

DSC_020

Wszystkie kable przeciągnięte. Cztery kable wystające z mufy suportu spinamy łącznikiem B. Z jednej strony wpinamy kabel zasilający od baterii i kabel od łącznika A, po stronie przeciwnej wpinamy przewody od przerzutek.

DSC_014

Łącznik B. Mała kostka w którą wpinamy przewody od przerzutki tylnej i przedniej, baterii oraz łącznika A. Łącznik B umieszczamy wewnątrz ramy przez otwór w mufie suportu, oczywiście po podłączeniu wszystkich kabli 🙂

DSC_021

Spięte kable i łącznik przeciskamy przez otwór do wewnątrz ramy.

DSC_011

Końcówka przewodu (wtyczka). Wszystkie przewody z grupy Ultegra Di2 oraz DA 9070 mają identyczne końcówki, niekompatybilne z Dura Ace 7970. Średnica końcówki 5mm.

DSC_012

Gniazdo w przerzutce tylnej. Wszystkie gniazda są identyczne, przerzutka tylna, przednia, bateria i łączniki mają takie same gniazda. Według Shimano gniazda są wodoszczelne do 3m, aczkolwiek nie sprawdzałem 🙂

DSC_022

Przelotka do przewodów

DSC_024a

Uchwyt baterii, mocowany śrubami do otworów na koszyk bidonu.

DSC_024b

Osłona wtyczki przewodu od uchwytu baterii.

DSC_024c

Rurki maskujące są w komplecie z uchwytem baterii.

DSC_024d

Uchwyt baterii zamontowany. 

DSC_026

Przyrząd ułatwiający wpinanie i wypinanie wtyczek, dostajemy go gratis w pudełku z manetkami 🙂

DSC_027

Gniazda w manetkach są odchylane, co ułatwia montaż wtyczek. Na zdjęciu widoczne dodatkowe gniazdo z zaślepką.

DSC_024

Montujemy przerzutki, przelotki na kable i wpinamy wtyczki.

DSC_013

Łącznik A, dwa przewody podłączamy do manetek, w gniazdo podłączamy przewód od łącznika B przy suporcie.

DSC_027b

Manetki podłączone.

DSC_032

Aby podłączyć baterię należy „odpiąć” dźwignię zabezpieczającą na uchwycie.

DSC_033

Wsuwamy baterię do momentu aż usłyszymy kliknięcie.

DSC_034

Następnie dociskamy baterię do uchwytu jednocześnie zaciągając dźwignię zabezpieczającą. Aby wyjąć baterię odpinamy dźwignię zabezpieczającą, następnie naciskamy szary przycisk widoczny na zdjęciu jednocześnie odciągamy baterię od uchwytu.

DSC_035

Bateria zamontowana.

DSC_036

Całość zamontowana. Montujemy teraz resztę osprzętu, koła, hamulce itd. Nie montujemy jeszcze łańcucha.

Po zamontowaniu reszty osprzętu etap montażu mamy zakończony, pora przejść do ostatniej czynności:

3. Regulacja

Regulacja Di2 jest czynnością bardzo prostą, kierując się moim opisem nie powinno być z tym procesem żadnych problemów. Zakres czynności sprowadza się tak jak w zwykłych przerzutkach, na ustawieniu maksymalnego wychylenia L i H oraz dodatkowo w przypadku tylnej przerzutki ustawiamy kąt opasania kasety śrubą B.

DSC_041a

Widok klamkomanetki z boku. Przyciski sterujące pracą przerzutki.

DSC_038

Przerzutka tylna posiada ograniczniki zakresu ruchu L i H, tak jak zwykła przerzutka. W tym momencie możemy ją wstępnie wyregulować (ustawić zakres wychylenia), przełączając na skrajne przełożenia za pomocą manetki.

DSC_039

Zakładamy łańcuch, ustawiamy przerzutkę na środkową koronkę kasety (w tym przypadku nr.5) i sprawdzamy czy górne kółeczko przerzutki jest w jednej linii z zębatką kasety. Jeżeli nie, (tak jak na tym zdjęciu) przechodzimy dalej.

DSC_040

Łącznik A. Widoczny przycisk włączający tryb regulacji.

DSC_041

Żeby przejść w tryb regulacji przerzutki tylnej naciskamy i przytrzymujemy przycisk przez dwie sekundy, zaświeci sie czerwona dioda sygnalizująca tryb regulacji.

DSC_041a

W trybie regulacji przerzutka nie przerzuca biegów, w trybie tym każde przyciśnięcie przycisku przesuwa przerzutkę o 0.2mm w kierunku odpowiadającym wybranemu przyciskowi . Góra – 1 naciśnięcie przesunie przerzutkę w lewą stronę o 0.2mm, Dół – 1 naciśnięcie przesunie przerzutkę w prawą stronę o 0.2mm …

DSC_042

… za pomocą przycisków ustawiamy przerzutkę tak aby kółeczko górne przerzutki było w jednej linii z wybraną zębatką kasety. Następnie wciskamy przycisk trybu regulacji na łączniku A przez około 2 sekundy – aż zgaśnie dioda. Sprawdzamy pracę przerzutki zmieniając biegi, jeżeli jest zadowalająca przechodzimy do regulacji przerzutki przedniej. Dodatkowo ponownie sprawdzamy zakres pracy przerzutki i ew. regulujemy go śrubami L i H.

DSC_043

Przerzutka przednia, w głębi śruba regulacyjna H.

DSC_044

Wrzucamy łańcuch na małą tarczę z przodu i największą koronkę z tyłu. Przy pomocy śruby regulacyjnej L ustawiamy klatkę przerzutki przedniej tak żeby odległość między zewnętrzną blaszką ogniwa łańcucha a wewnętrzną częścią klatki przerzutki wynosiła około 1mm.

DSC_045

Następnie wrzucamy łańcuch na dużą tarczę z przodu i najmniejszą koronkę kasety z tyłu, sprawdzamy jaka jest odległość między łańcuchem z klatką przerzutki przedniej, powinna wynosić między 1 a 1,5mm, jeżeli jest większa ( tak jak na tym zdjęciu) lub mniejsza…

DSC_046

…to za pomocą śruby H regulujemy odległość między łańcuchem a klatką przerzutki, która powinna wynosić 1 do 1,5mm.

W tym momencie zakończyliśmy regulację przerzutek, pozostaje jeszcze jazda testowa i sprawdzenie działania systemu pod obciążeniem.

Wbrew pozorom montaż i regulacja grup elektrycznych jest dosyć prosta, każda przeciętnie uzdolniona technicznie osoba powinna sobie z tym zagadnieniem poradzić bez większych trudności.

Reklamy